TeleSUR, a network that is to Venezuela what Russia Today is to Russia, a propaganda outfit masquerading as a news organization

..

Telesur is a Latin American terrestrial and satellite television network headquartered in Caracas, Venezuela and sponsored primarily by the government of Venezuela, with additional funding from the governments of Cuba and Nicaragua.

Critics have argued that Telesur works as a propaganda network for the governments of Hugo Chávez and Nicolás Maduro, and provides coverage that focus only on information that may benefit or harm a government, according to its political alignment.[1][3][23][27]La Patilla stated that Telesur “insistently pointed out through reports that in Venezuela there is no humanitarian emergency, scarcity or general crisis” and “dismissed the exodus of millions of Venezuelans in search of a better life”.[31]

Wikipedia

..

..

A case study of Telesur By James Painter – Reuters Institute

James Painter is a Visiting Fellow at the Reuters Institute for the Study of Journalism
at Oxford University. He is currently on a career break from the BBC World Service,
where he is the executive editor for the Americas and Europe Region.
.

Conclusions
So what can be concluded from the analysis of Telesur’s coverage of the Venezuelan
elections? The evidence would confirm the two hypotheses posed at the beginning of
the chapter. There can be no doubt the coverage was strongly partisan. The depiction
of the two candidates and their respective electoral programmes or achievements was
not even-handed. There was virtually no criticism of Chávez and little positive
aspects ascribed to Rosales. In interviews, their respective spokesmen were not given
the same treatment. After the elections, there was a prolonged emphasis on Chávez’s
victory and the international reaction to it (which was all favourable). The tone of the
coverage was often celebratory. In the choice of analysts to be interviewed, there was
a strong, if not total propensity, to offer a pro -Chávez, anti- Bush perspective. And
finally, in making the decision to broadcast exit polls on the night of the elections, the
station responded to a perceived political response in favour of the government. For a
time that night, its decision became the news of the moment. It behaved more like a
state television channel than a ‘public service’ international broadcaster.

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/The%2520Boom%2520in%2520Counter-Hegemonic%2520News%2520Channels%2520-%2520A%2520case%2520study%2520of%2520Telesur.pdf

..

This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

1 Response to TeleSUR, a network that is to Venezuela what Russia Today is to Russia, a propaganda outfit masquerading as a news organization

  1. Pingback: Eva Bartlett, writer for Russia Today (RT): Western media repeat the same lies | weehingthong

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s